torsdag 18 februari 2010

Semlor!

Har ätit två konditiri-semlor hittils i år och de har varit jättegoda. Imorgon blir det av att smaka ytterligare en, men så blev jag fasligt sugen på att baka semlor själv. Har aldrig gjort det! Och hjälp så gott det blev.
Viktigast är att degen får jäsa två gånger och länge! Jag penslade bullarna med mjölk innan jag satte in dem i ugnen, det blir en så fin gyllenbrun yta och så inbillar jag mig att bröden/bullarna blir saftigare. Annars inga konstigheter!
Men kära vänner, gör mandelmassan själv, väldigt enkelt, inga tillsatser och fasligt gott! Mandelmassa som man köper i affären består mest av socker och tillsatser, mindre än hälften är mandel!



Jag gör mandelmassan så här:
200 g skållad och skalad mandel mixas med 2-3 msk socker samt 3 msk florsocker, blanda i lite äggvita tills man får rätt konstistens. Lätt som en plätt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar