lördag 5 december 2009

Pepparkakor

I år blev julbaket lite överdrivet, gjorde precis en pepparkaksdeg som blev enorm! Det kan till och med bli så att det blir ett pepparkakshus, för jag vet inte vad jag ska göra av all deg. Vilket lyxproblem!

Det är första gången jag bakar pepparkakor sen jag bodde hemma, och man måste säga att en hushållsassistent hade vari bra att ha, men det funkade då.

Här kommer receptet.

2 msk kanel
1,5 msk ingefära
1 msk kryddenjlika
6 st kryddpepparkorn, finmalda
1 tsk salt
1 msk bikarbonat
1 tsk finmals pommerans
300 gram smör, rumsvarm
2 dl socker
2,5 del farinsocker
1 ägg
3 dl sirap
3 dl vispgrädde
2 l vetemjöl

Låt degen vila minst 1 dygn.

Pepparkakorna gräddas 180 grader 8 -10 min.
Är lite osäker på om man vill ha mer kryddning eller ej, jag vill ha kryddiga pepparkakor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar